Laten we eerlijk zijn, het kan een hele uitdaging zijn om het leren van de tafels leuk te houden. Het ouderwets opdreunen van de tafels zorgt vaak voor frustratie en demotivatie. Gelukkig kan dit anders: de tafels oefenen met spelletjes. In dit blog lees je waarom het zo belangrijk is om de tafels te oefenen in spelvorm en geven we 4 voorbeelden van creatieve educatieve spelletjes waar je direct mee aan de slag kan.
Inhoud van dit artikel
Waarom tafels oefenen met spelletjes?
Het oefenen van de tafels met behulp van spelletjes kent verschillende voordelen.
1. Vergroot motivatie en betrokkenheid
Kinderen leren sneller als zij ergens plezier aan beleven. En laten kinderen nu dol zijn op spelletjes. Uit een analyse van Kennisrotonde blijkt dat spelelementen in het onderwijs positief bijdragen aan de motivatie van leerlingen en zorgt voor een grotere betrokkenheid van de leerlingen op de leertaak zelf.
2. De tafels worden beter onthouden
Spelletjes stimuleren actief leren. Door tafelsommen te verwerken in spelvorm, worden kinderen actief betrokken bij het leerproces. Zo worden zij gestimuleerd om zelf na te denken en creatief te zijn, wat ervoor zorgt dat de lesstof beter wordt onthouden.
3. Maak rekenen (weer) leuk
Door het leren van de tafels te koppelen aan stimulerende en plezierige activiteiten, creëren we een positieve associatie met rekenen. Zeker voor kinderen die het oefenen van tafels als negatief ervaren, dragen spelletjes bij aan meer zelfvertrouwen en plezier.
Het leren van tafels door middel van spelletjes heeft als voordeel dat het sociale interactie bevordert. Tafelspelletjes in tweetallen of groepsverband zorgen ervoor dat kinderen niet alleen bezig zijn met het automatiseren en memoriseren van de tafels, maar het stimuleert ook sociale interactie en samenwerking. Op deze manier werken de kinderen niet alleen aan het leren van de tafels, maar ontwikkelen zij ook essentiële sociale- en gedragsvaardigheden die vallen onder de executieve functies, zoals inhibitie, zelfregulatie en volgehouden aandacht. Het leren van tafels wordt hierdoor niet alleen een cognitief proces, maar stimuleert ook de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen.
Tafels oefenen met spelletjes: 4 voorbeelden
Je weet nu wat de voordelen zijn van het oefenen van de maaltafels met spelletjes, maar welke spelletjes kan je dan doen? Gebruik onderstaande voorbeelden om thuis of in de klas mee aan de slag te gaan.
1) Bewegend leren video’s van Hee Hoo
Tafels leren is nog nooit zo leuk geweest met de bewegend leren video’s van Hee Hoo. Laat kinderen dansen, rennen en springen op muziek terwijl ze de tafels in no time op een speelse manier onder de knie krijgen. Door kinderen te laten bewegen tijdens de les of thuis, zet je niet alleen in op hun gezondheid, maar activeer je ook hun hersenen en kunnen zij zich langer concentreren.
Op het Youtube-kanaal van Hee Hoo vind je aparte video’s van de tafels 1 tot en met 10, maar ook video’s met het oefenen van de tafels door elkaar heen.
2) Drie-op-een-rij Tafelspel
Drie-op-een-rij, wie heeft dit spel als kind niet gespeeld? Of misschien ken jij het wel onder de naam Boter, Kaas en Eieren? Voor het oefenen van de tafels bestaat er een variant op dit klassieke spel. Het verschil tussen het klassieke Drie-op-een-rij en het Drie-op-een-rij Tafelspel, zit hem in de vakjes. Bij het Tafelspel zijn de vakjes niet leeg, maar staan er tafelsommen in.
Speluitleg
Aantal spelers
2 spelers
Benodigdheden
- Spelblad ‘Drie-op-een-rij’
- Eventueel een spiekkaart
- Pen of potlood
Doel van het spel
Het doel is om als eerste drie tekens op een rij te krijgen en het oefenen van de tafels.
Zo speel je het spel
- Speek af wie kruisjes en wie rondjes in de vakjes gaat zetten.
- Als jij aan de beurt bent, kies je een vakje uit waar jij jouw teken (kruisje of rondje) in wilt zetten. In dit vakje staat een keersom. Reken deze keersom uit.
- De tegenstander controleert het antwoord. Gebruik hiervoor eventueel de spiekkaart
- Is het antwoord goed? Dan mag je een kruisje/rondje zetten in het gekozen vakje. Hierna is de andere speler aan de beurt.
- Is het antwoord fout? Dan mag je niets invullen en is de andere speler aan de beurt.
Wie wint?
De speler die als eerst drie op een rij heeft (horizontaal, verticaal of diagonaal), wint het spel.
Gratis downloaden
Druk op onderstaande knop om de spelbladen van het Drie-op-een-rij Tafelspel te downloaden. De download bevat de spelbladen van de tafels 1 t/m 10, de speluitleg en de spiekkaart.
3) Tafel Happertjes-spel
Happertjes. Wie kent ze niet? Maar wist je ook dat je deze kan inzetten als spelvorm voor het leren van de maaltafels?
Voor de tafels 1 t/m 10 hebben we een aparte happertjes gemaakt. Op elk happertje staan 8 keersommen.
De keersommen 1 x … en 10 x … staan niet op de happertjes. Dit heeft als reden dat een happertje maar 8 vakken heeft en de 1 x … en 10 x … sommen over het algemeen het gemakkelijkst worden gevonden.
Speluitleg
Benodigdheden
- Happertje
- Schaar
- Vouwinstructie. Deze vind je hier.
Zo speel je het spel
- Speler 1 steekt zijn of haar vinger in het happertje.
- Speler 2 zegt een getal tot 10.
- Speler 1 ‘hapt’ met het happertje het genoemde getal en laat daarna de binnenkant zien.
- Speler 2 kiest een van de sommen en rekent deze uit.
- Speler 1 vouwt het happertje open en controleert samen met speler 2 het antwoord.
Gratis Downloaden
Via onderstaande knop kan je de happertjes van de tafel van 1 tot en met 10 gratis downloaden.
4) Speel steen, papier, schaar
Het spel Steen, Papier, Schaar is enorm populair bij kinderen. Speciaal voor het oefenen van de tafels hebben we een speciale versie gemaakt van dit populaire spel.
Speluitleg
Aantal spelers
2 spelers
Benodigdheden
- Spelblad ‘Steen, papier, schaar’
- Eventueel een spiekkaart om de antwoorden te controleren
- Pen of potlood
Doel van het spel
Het doel van het spel is om als eerste het rijtje met sommen af te hebben.
Zo speel je het spel
Het spel wordt gespeeld met 2 personen. Elk koppel krijgt een spelblad met daarop verschillende tafelsommen. Elke speler kiest een eigen rijtje met sommen uit. Het spel Steen, Papier, Schaar wordt gespeeld. De winnaar mag de eerste som uit zijn of haar rijtje maken. De andere speler controleert het antwoord. Wie het eerst alle keersommen heeft uitgerekend is de winnaar van het spel.
Opstelling
-
- De spelers zitten tegenover elkaar aan een tafel.
- Elke speler opent één hand met de handpalm omhoog. Met de andere hand maken ze een vuist en leggen deze op de uitgestrekte handpalm.
Startsignaal
-
- Beide spelers kondigen het begin van het spel aan door te zeggen: “Steen, papier, schaar!”
- Bij elk woord tikken de spelers met hun vuist op de handpalm, en op “schaar” vormen ze tegelijkertijd het voorwerp met hun hand.
Keuzemoment
-
- Steen: Vuist blijft hetzelfde.
- Papier: Hand wordt plat met vingers gestrekt.
- Schaar: Twee vingers worden uitgestoken als schaar.
Bepalen wie een som mag maken
-
- Steen verslaat schaar (steen wint).
- Papier verslaat steen (papier wint).
- Schaar verslaat papier (schaar wint).
- De winnaar maakt een som op het spelblad. De sommen worden van boven naar beneden gemaakt. Sommen mogen niet worden overgeslagen. De andere speler controleert het antwoord. Maak eventueel gebruik van de spiekkaart.
- Als beide spelers hetzelfde voorwerp kiezen, is het een gelijkspel. En maakt niemand een som.
Wie wint?
-
- De spelers herhalen het proces door steeds opnieuw “Steen, papier, schaar!” te roepen en hun keuze te maken.
- De speler die als eerste zijn of haar eigen rijtje met tafelsommen heeft gemaakt, is de winnaar van het spel.
Downloaden
Download hier de spelbladen ‘steen, papier, schaar’ vor de tafels 1 t/m 10, inclusief de speluitleg en de spiekkaart.